Elektrisch rijden op een rijtje

Elektrisch rijden is regelmatig in het nieuws. Maar wist u dat er verschillende soorten elektrisch rijden bestaan? Wij zetten de verschillende vormen van elektrisch rijden hieronder voor u op een rijtje.

Verbrandingsmotor met elektrische ondersteuning

Start-Stop /Stop and Go of micro hybride

Een micro hybride auto is alleen in naam een hybride-auto, omdat de auto alleen een verbrandingsmotor heeft en geen elektromotor. Het start-stop-systeem van de auto zorgt ervoor dat de motor automatisch afslaat zodra de auto stilstaat en weer opstart als de rem wordt los gelaten (automatische versnellingsbak) of de koppeling wordt ingetrapt (handgeschakelde versnellingsbak).

Lite of mild hybride

Hierbij wordt de verbrandingsmotor geassisteerd door een elektromotor bij het optrekken en rijden op hoge snelheid. Bij rijden op constante snelheid wordt de elektromotor automatisch uitgeschakeld en bij het remmen is dit systeem in staat om de energie die dan vrijkomt op te slaan in de batterij om later weer te gebruiken. Deze vorm van hybridetechnologie kan dus niet alleen op de elektromotor rijden.

Combinatie van verbrandings- en elektrische motor

Full hybride

Deze systematiek heeft zowel een verbrandingsmotor als elektrische motor die samen of los van elkaar de aandrijving kunnen verzorgen. Het optrekken neemt de elektromotor voor zijn rekening en de verbrandingsmotor verzorgt na het optrekken bij een bepaalde constante snelheid, eventueel gecombineerd met de elektromotor, de voortstuwing.Bij het remmen zal de energie die vrijkomt worden opgeslagen in de batterij. Later kan deze energie weer worden gebruikt. Korte afstanden kunnen met een full hybride auto geheel met de elektromotor worden overbrugd. Vooral in het stadsverkeer kan er een flinke energiebesparing worden behaald.

PHEV of Plug-in hybrid

Een Plug-in hybrid is een full hybride met als toevoeging dat de batterij ook via het stopcontact kan worden opgeladen.

Hybride met range extender

Deze hybride auto kan alleen elektrisch worden aangedreven en heeft een kleine benzinemotor met een grote dynamo die de accu’s kan bijladen.

Zonder verbrandingsmotor

Vol elektrisch

Een vol elektrische auto heeft enkel een elektromotor en geen verbrandingsmotor die voor de aandrijving kan zorgen. De elektromotor krijgt al zijn energie uit een accu. Met remmen kan er weer energie worden terug gewonnen. De actieradius van de gemiddelde elektrische auto zit tussen de 100 en 250 km. De accu’s kunnen aan een laadpaal worden bijgeladen. Laden kan via een normaal stopcontact en via een snellader. Bij snelladen is het in veel gevallen zo dat het ongeveer 30 minuten kost om de accu’s 80% vol te krijgen. Hierdoor kan er bij gebruik van laadpalen langs de snelweg toch nog redelijk vlot grote afstanden worden gehaald.

Brandstofcel of PEMFC

Via een brandstofcel wordt de waterstof omgezet in elektrische energie. Er bestaan verschillende types brandstofcellen, in veel gevallen wordt een zogeheten pemfc gebruikt. Dit type brandstofcel, voluit een proton exchange membrane fuel cell genaamd, werkt door waterstofgas uit de brandstoftanks met zuurstof uit de lucht te combineren. Daarbij ontstaat elektrische energie die de accu’s kan laden of de elektromotor direct kan aandrijven, met water (H2O) als enig restproduct.Daarnaast gebruiken de meeste waterstofauto’s die op dit moment beschikbaar zijn, een accu om de energie tijdelijk op te slaan en om regeneratie, het terugwinnen van energie tijdens het afremmen, mogelijk te maken. Een waterstofauto is een elektrische auto, maar zonder accu zou hij niet de bijbehorende voordelen bieden.

Vraag over elektrisch rijden?

Bel 0227 541757

Stel uw vraag online